A tuning lehetsgek egyik legltalnosabb fajtja a gyri rugk cserje. Elszr is azt kell tisztznunk, hogy milyen szerepk van ezeknek az alkatrszeknek: ami kzenfekv, hogy elssorban az aut terhelhetsgben jtszanak nagy szerepet. Msodszor, ami taln a legfontosabb, a megfelel ttartsrt, stabilitsrt s a knyelmes illetve knyelmetlen utazsrt felelsek.
A rugkat tbbflekppen csoportosthatjuk.
Hasznlat szempontjbl kt nagyobb csoportra oszthatjuk ket, az ltet rugkra s – itthoni szhasznlattal lve – az n. sport rugkra. A legnagyobb klnbsg a kt fajta kztt egyszeren sszefoglalhat: az ltet rug elsdlegesen arra kszlt, hogy az autt minl drasztikusabban leltethessk, mg a sport rugk legfbb funkcija az aut ttartsnak, stabilitsnak s komfortjnak optimalizlsa. Termszetesen az ltet rugknak is ugyangy megvannak a menettulajdonsgok szempontjbl elnys paramterei, viszont lnyeges klnbsg, hogy ezek felszerelsvel mr a komfort rovsra cseleksznk – leginkbb a klcsn javra.
Ahhoz, hogy valaki el tudja dnteni, melyik az idelis vlaszts szmra, tudnia kell, hogy mire szeretn hasznlni az autjt. Pldul, ha valaki a maximumot szeretn kihozni belle kanyarokban, vagy gyorsulsokra jr, annak idelis megolds egy ltet rug szett. Azonban aki mondjuk amatr szinten rallyzik is gpvel, vagy fontos szmra a komfort is a j menettulajdonsgok mellett (fleg a hazai thlzaton) az mindenkppen sport rugkat vegyen az autjba.
A rugkat ms paramterk szerint is osztlyozhatjuk, ezek kzl a legkzenfekvbb az sszenyomdsi rtkk. Minl nagyobb ez az rtk, annl nehezebb a rugt sszeprselni. Ezt ltalban g/mm-ben szoktk megadni, s azt jelenti, hogy mekkora sly szksges ahhoz, hogy 1mm-t sszenyomdjon a rug. Vegynk pldul kt klnbz sszenyomdsi rtk rugt. Az egyik 360 g/mm a msik pedig 470 g/mm. Mindkettt terheljk 360g-al, ami hatsra az els sszenyomdik, de a msik nem. Ebbl kvetkezik, hogy a msodik rug kemnyebb. Az gy nevezett progresszv rugknl (lsd ksbb) ez nem ilyen egyszer. Ezeknl mr kt rtket szoktak megadni: vegynk pl. egy 300-500g-os rugt. Ez azt jelenti, hogy az els inch sszenyomdshoz millimterenknt 300g terhels kell, a kvetkezhz mr 330 s gy tovbb fokozatosan egszen 500g-ig, a rug teljes sszenyomdsig.
Azt, hogy egy rugnak milyen az sszenyomdsi rtke 3 dolog hatrozza meg:
1. A spirlok vastagsga. Minl vastagabbak annl kemnyebb a rug. 2. A rug tmrje. Minl nagyobb az tmr annl puhbb a rug. 3. A spirlok szma. Minl kevesebb van annl kemnyebb a rug.
A rugkat kialaktsuk alapjn is 3 fajtba sorolhatjuk:
1. Norml rugk: a norml rugknl a spirlok egyforma tvolsgra helyezkednek egymstl. Vegynk pldul egy 10 spirlos rugt, ahol a spirlok 2cm-re vannak egymstl. Terheljk meg gy, hogy az egsz 2cm-t nyomdjon ssze. A norml rugknl minden spirl egyenl mrtkben megy ssze gy mindegyik kztt 1,8 cm hely lesz.
2. Ktlpcss sszenyomds rugk: ennl a fajtnl annyi a vltozs hogy ezeknl 2 klnbz rug tvolsg van: Itt a spirlok egyik felnl kisebb tvolsgokat hagynak kzttk. Els lpsben, ahogy a rug sszenyomdik a spirlok kzelebb kerlnek, s egy bizonyos ponton a kisebb tvolsgban lv spirlok sszernek. Ezltal mr csak a spirlok fele tud sszenyomdni s gy sokkal kemnyebb lesz, mint az alap llapot rug. gy a legaprbb buckkat nem fogjuk megrezni, viszont amikor szksg van r (pl. ersebb kanyarods kzben), nem lesz hinyunk kemnysgben :)
3. Progresszv, fokozatos rugk: a spirlok kztti tvolsgok fokozatosan cskkenek, s gy teljesen ms sszenyomdsi rtkkel rendelkeznek. Az els centimterekig knny sszenyomni a rugt, de ahogy egyre jobban terheljk, annl kemnyebbek lesznek. gy a progresszv rugk szinte minden tviszonyra tkletesek.
Mindegyik rug fajtnak meg van a sajt piaca. A progresszv rugk mindent az egyben megoldst knlnak, gy szmos neves tuning cg is rulja ket, mint pldul az Eibach. Kivlan hasznlhatk mindennapi autzshoz, s emellett a sportos vezetshez is. A norml rugkat inkbb a drag versenyeken, utcai versenyeken s a plyaversenyeken hasznljk, ahol az lland rug sszenyomdsi rtk fontos. A msik nagy elnye ennek a tpusnak, hogy olcsbbak, s sokkal jobban megltethetjk velk autnkat.
|