|
| A "leg"-ekről írni mindig komoly felelősség, több szempontból is. Egyfelől sokan veszik irányadónak egy szaklap véleményét vásárlás előtt (legalábbis reméljük), s ha nem csak erre az információcsatornára alapozzák döntésüket, akkor is igen befolyásoló tényező lehet. Ez esetben nem kevés pénz áramlása és a vásárló megelégedettsége (vagy épp elégedetlensége) függ az amúgy ártatlannak tűnő szavaktól. A másik szempont a forgalmazó álláspontja. Ha jónak találtuk a terméket, akkor azt a jellemzőjét kellene kidomborítani, ami hat a vásárlókra, mert minden szolgáltatását nem lehet közölni. Ilyen kvalitású dolognál e célra kevés lenne a lap terjedelme: a DEH-P9400MP-nek csak a használati útmutatója kerek 66 oldal, A4-es formátumban… Így aztán nem is töröm magam, inkább olvassátok el a magyar nyelvű tájékoztatót! (Csak vicceltem.) A Pio "utcai" csúcsmodellje ez az olcsónak nemigen nevezhető masina, rengeteg tudással felvértezve a nagyképű felhasználók ellen/ mellett. Nézzük, mire lehet használni, milyen szempontoknak felel meg. Letisztult formavilágú, divatos krómozott részekkel, motorosan nyíló, teli, levehető előlappal. A külső gyakorlatilag szubjektív, sokan csak erre alapozva vásárolnak, de akadnak, akiknek ez egyáltalán nem fontos, csak a beltartalom: majd, ha bebizonyítja használhatóságát és jól szól, megszeretik. Tehát nézzétek meg a saját szemetekkel és értékítéletetekkel. A folytatás pedig: rádiós (RDS) CD-játszó, beépített 4x27 W RMS (4x50 W csúcs) teljesítményű erősítővel, hasznos rádiós funkciókkal, illetve képes az MP3 és a WMA fájlok lejátszására. A készülék 3 pár 4 V-os RCA-kimenettel rendelkezik, amelyek más-más jelet továbbítanak a beállításoktól függően, hogy mi módon, arról később. Tervezői bemenetekkel is gazdagon ellátták, vezérelhet CD-tárat, DAB- és TV-tunert, továbbá plusz két berendezést. Ezek funkciói szintén elérhetők rajta keresztül is, továbbá fogadhatja még egy külső egység jeleit. (Valószínűleg nem lesz gond a későbbi rendszerfejlesztés.) A kezelhetőség megítélése már lehet tárgyilagosabb. Ez a berendezés kevés, viszont annál jobban elhelyezett gombjával igen jól használható. Köszönhető ez pl. az előlapból nyomásra kiemelkedő hangerőszabályzónak és a többfunkciós alsó gombsornak. A kijelző megint a "tetszik-nem tetszik" rovatba tartozik, mindenesetre megállapítható: oly impozáns, hogy néhányan már ezért is megvennék. Ha az eddigi paraméterek megfelelnek az elvárásoknak, jöhet a Hang. Elbírálásához illik szert tenni némi ismeretre a beállítások és a rendszerbe illesztés terén, ahhoz hogy a készülék tudása legjavát nyújthassa. Ebben segíthet a kézikönyv (mintegy 10 oldalon keresztül), és az évtizedes szakmai tapasztalat - javaslom, hogy a szent cél érdekében az újdonsült tulajdonos forduljon szakemberhez! Röpke felsorolás a teljesség igénye nélkül: a hangzás pozicionálása adott hallgatási helyre, adott autótípushoz, fáziskésleltetés hangszórónként (!), fázisfordítás, elég komplex keresztváltó-beállítások, ahol tág keretek között választható a vágási meredekség és a keresztezési frekvencia is, az egyes hangsugárzók jelszintjének szabályzása stb. Kitérnék a készülék többféle felhasználhatóságára, amit az RCA-knál említettem. A fejegység többféle rendszer kiszolgálására alkalmas, két pár az alacsony szintű kimenetek közül teljes sávszélességű jelet adhat a végerősítőknek, vagy a keresztváltó segítségével levágható róluk a mélytartomány, a maradék RCA-val pedig mélynyomót hajtó elektronika szolgálható ki. Első és hátsó szett mélyládával. Ez nem olyan bonyolult, több-kevesebb sikerrel bárki elvégezheti a beállításokat, egészen kielégítő eredménnyel. A másik ennél több felkészültséget igényel: komplett aktív háromutas rendszer, amelynek minden hangszóróját külön erősítőcsatorna táplálja - egyetlen passzív elem sincs. Ez a módszer nagyon sok előnyt jelent, viszont ahhoz, hogy tényleg jobb legyen, mint egy hasonló kategóriájú passzív, igen pontosan kell beállítani a vágási pontokat, a fázisokat, a lehetőségek pedig szinte végtelenek. De ha sikerül, összehasonlíthatatlanul jobb lesz, mint a passzív! Most kicsit kitérünk a hangszínszabályzóra is: 5 gyári hangzáskép, bátrabbaknak 13 sávos grafikus ekvalizátor, loudness, octaver és BBE funkció. Kevésbé bátraknak: mikrofonos, automata kalibráció, amivel a készülék önmaga belövi az adott gépjármű belső terének legjobban megfelelő görbét. Egy szó engedtessék meg a BBE-ről, ami különböző helységek akusztikáját hivatott az autóba varázsolni. Személy szerint erősen kételkedem létjogosultságában, hiszen egy jó. | |